Com t’afecta la pròrroga dels PPGG
31/12/2023Protegeix-te contra responsabilitats penals
21/01/2024Empresa, pots ser jutge per a la teva organització i venjador de la teva llei? Perquè has de saber que ni els reguladors, ni els auditors, ni ningú. Ni tan sols Hisenda, ni la policia. Se’ls va passar a tots. Per què? perquè el sistema com a tal té uns incentius mal implantats. Aquesta perspectiva de veure el que ha passat aquesta setmana a l’empresa Grifols és el punt de vista de Jenaro (Jero) García Martín, víctima també del fundador, Daniel Yu, del fons de recerca i inversió Gotham City.
El risc reputacional és el risc per excel·lència. Tot allò que pugui fer malbé la imatge de la teva organització als ulls del públic en general. Com diu Warren Buffet, <<es triga 20 anys a construir una reputació i cinc minuts a arruïnar-la. Si hi penses, faràs les coses de manera diferent>>.
Un altre punt de vista és Oriol Amat, conegut economista, divulgador de coneixement i catedràtic de la Universitat Pompeu Fabra – Barcelona. Per a l´ Oriol, es tracta de diferenciar la legalitat i l’ètica. Fan de Johan Cruyff – jo també ho soc, però no interpreto els seus pensaments a la meva conveniència – considera que es tracta de guanyar diners – fa referència a la seva avaluació en aquest cas a les vendes d’accions a curt- però no és una manera “bonica” ” de guanyar, igual que Johan deia que no només s’han de guanyar els partits, sinó que també s’ha de jugar “bonic”.
A la meva pregunta inicial amb què he començat aquest post, contesto que la teva organització i la teva reputació tenen el caràcter fonamental dels resultats del teu negoci. La manera de treballar de tota organització hauria de ser constructiva, però alhora eliminadora i aniquiladora. Aquesta manera de veure darrera em refereixo a actuar amb contundència contra totes les accions de possibles riscos reputacionals. Accions d’empleats, líders, inversors o qualsevol persona que representi directament la teva empresa o hi tinguin relació podrien ser els causants de danys a la teva reputació. En el cas de Grifols s’acusa els seus membres de l’alta direcció que han incorregut en conductes poc ètiques i, segons Gotham City, també fraudulentes. Accions directes de la teva empresa i pràctiques empresarials també podrien ser escenaris de risc de reputació.
El victimisme en els negocis tampoc no sol ser la millor estratègia enfront dels atacs del mercat. Les regles són conegudes i iguals per a tothom. Els venedors a curt termini operen i guanyen diners si detecten empreses fràgils. Almenys ho intenten. És la seva missió. La seva recompensa guanyar diners per la caiguda del valor de l´acció. Aquest cop de Grifols. Altres vegades no ho han aconseguit perquè el cost de la seva inversió en investigació, anàlisi, contractació de detectius i, fins i tot, el que paguen als qui s’infiltren a les organitzacions, no compensa per les mínimes caigudes de les accions al mercat de valors davant actuacions contundents de lideratge empresarial i professionals del risc.
🤞 Recorda, la tranquil·litat i la seguretat no és una destinació, és un camí.
Jaume Quibus
The actuary and economist Jaume Quibus holds a master’s degree in Financial Economics and Accounting, a degree in Actuarial and Financial Sciences, a degree in Economic and Business Studies from the University of Barcelona and has completed the Management Development Programme at the IESE Business School of the University of Navarra. He is a full member of the following associations: the Catalan Actuarial Association, the Spanish Actuarial Association, the Catalan Economists Association, the International Actuarial Association, the Catalan Association of Accounting and Management and also a member of the IESE Business School Alumni. He was a founding partner in 1998 of the actuarial company Quibus, and is corporate member number 6 in the Catalan Actuarial Association.